Les Bernardes

Exposició Arvo Pärt Les Bernardes

Les Bernardes va inaugurar el divendres 5 de novembre les noves exposicions del cicle dedicat a la natura com a refugi amb una presència de luxe: la del compositor estonià Arvo Pärt (Paide, 1935), una de les figures més destacades de l’avantguarda soviètica, del qual es documenta el procés de creació d’El lament d’Adam, una composició per a cor i orquestra escrita el 2009 a partir d’un text en eslau del monjo del Mont Athos sant Silvà dedicat a l’arximandrita Sofroniï.

Del 5 de novembre al 31 de desembre.

El compositor estonià Arvo Pärt protagonitza des d’aquest divendres les darreres exposicions de l’any a Les Bernardes de Salt. El centre de cultura contemporània exhibeix «El lament d’Adam», la composició per a cor i orquestra creada al 2009 per Pärt sobre un text en eslau eclesiàstic de sant Silvà del Mont Athos. Les altres dues mostres que es podran veure fins a final d’any, dins el cicle centrat en la natura com a refugi, són «Motor-cor 2003», de Salvador Juanpere, a la Sala 29 m2, «Body Awareness» de l’artista Albert Bonay, a la sala La Talaia.

«Adam’s Lament» va ser un encàrrec conjunt de les Capitals de la Cultura Istanbul (2010) i Tallinn (2011). L’estrena va tenir lloc a l’Església de Santa Irene, que es troba dins el recinte del Palau de Topkapi d’Istanbul el 7 de juny de 2010, amb l’Orquestra Filharmònica Borusan i el Cor de Cambra de la Filharmònica d’Estònia, dirigits tots per Tõnu Kaljuste. L’obra està dedicada a l’Archimandrite Sofroniĭ i està basada en un text de Sant Silvà. Aquest monjo de la mont Athos, mort el 1938, que va tenir com a seguidor a Sofroniĭ, qui va difondre el seu llegat per Europa traslladant-lo primer a França i més tard a Anglaterra, on va fundar el Monestir de Sant Joan el Baptista a Essex. Silvà va ser canonitzat el 1987, sis anys abans de la mort de Sofroniĭ. Els textos de Sant Silvà són testimonis de fe a través de textos senzills que sorgien de pensaments i il·luminacions que Sofroniĭ va recollir amb fervor.

Per la seva banda, «Motor-cor 2003» presenta un motor de cotxe, on la seva producció ha estat totalment mecanitzada i alhora pot ser considerat «exemple del procés d’industrialització», i on l’artesania «va perdent terreny davant l’avenç de la indústria». Salvador Juanpere té per objectiu amb el seu treball «establir connexions entre l’art i la vida i no desvincular l’artista de l’obra». Finalment, a «Body Awareness» Albert Bonay estableix a través de la seva obra «un diàleg entre la fragilitat del procés de la fusió del vidre, el cosit de les teles pintades i foradades i la persistència de l’àcid devorant el metall».

 

Jordi Ortiz. Sala Central Berta Casas presenta «L’entorn, mar, bosc, roca, cel».

Arvo Pärt. L’Església exposa «Adam’s Lament».

Salvador Juanpere. Sala 29 m2 mostra «Motor-cor 2003».

Pere Bellès. Sala Sant Jordi exposa «La cabana».

Albert Bonay. Sala La Talaia representa «Body Awareness».

COMPARTIR: